Konumuzda Ramazan ile ilgili hadisler ve ramazan ayı ile ilgili hadisler paylaşmaya çalışacağız.
Peygamber Efendimiz sav.’in ramazan ayı ve oruç ile ilgili sahih hadislerini sizler için bir araya getirdiğimiz konumuzu beğeneceğinizi ve faydalanacağınızı umuyoruz. Dostkelimeler.com / Türkiye’nin en geniş Güzel sözler, ayetler, hadisler ve atasözleri platformu
Not: Kalın yazılı yerler hadislerin hangi kaynaktan elde edildiği yazmaktadır.
Ramazan ile ilgili hadisler
Ebu Mesut el-Gifari (R.A.)’den rivayete edilen bir hadiste Resûlullah (S.A.V.) Efendimiz: “Eğer kullar, Ramazan’da neler olduğunu bilseydiler, elbette ümmetim, bütün senenin Ramazan olmasını temenni ederdi” buyuruyor. (İbn-i Huzeyme, Sıyam:7; No:1886; 3/190)
Resulullah (sav)`a Kadir gecesi (ramazan`ın neresinde?) diye sorulmuştu. O, ramazanın tamamında!” diye cevap verdi. İbnu Ömer- Kütübü sitte hadis no: 869
Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kadın, kocası varken izin almadan (nafile) oruç tutmasın.” (Ebu Davud`un rivayetinde, “ramazan dışında” ziyadesi vardır.) Ebu Hureyre – Kütübü sitte hadis no: 3203
Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kim, üzerinde ramazan ayının orucu olduğu halde ölecek olursa, (ölünün velisi) her bir gün yerine, bir fakire yiyecek versin.” İbnu Ömer- Kütübü sitte hadis no: 3230
Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kim ramazan orucunu tutar ve ona Şevval ayından altı gün ilave ederse, sanki yıl orucu tutmuş olur.” Eyüp – Kütübü sitte hadis no: 3157
Resulullah (sav), ramazan bayramı namazına bir şeyler yemeden çıkmazdı. Kurban bayramında ise, namazdan dönünceye kadar bir şey yemezdi. Büreyde – Kütübü sitte hadis no: 3048
Ramazan ayı hakkında hadisler
Üzerimde ramazan orucu bulunurdu da ben onları ancak Şaban ayında kaza edebilirdim. Bu, Resulullah (sav)`ın mevkii sebebiyle idi. Hz. Aişe – Kütübü sitte hadis no: 3219
Anlattığına göre, İbnu Ömer (ra)`in -önceden belirttiği bir günde oruç tutmaya nezreden bir kimsenin, nezrettiği o günü, Kurban veya ramazan bayramlarına rastladığı takdirde, nezrini yerine getirip getirmeyeceği hususunda- şöyle dediğini işitmiştir: “Resulullah (sav)`da sizin için güzel örnek vardır. O, ne Kurban ne de ramazan bayramlarında oruç tutmamıştır. Üstelik o günlerde oruç tutmayı uygun da görmemiştir.” Soru sahibi sorusunu tekrar edince İbnu Ömer: “Resulullah (sav) nezre uymayı emretmiştir, iki bayram gününde oruç tutmayı da nehyetmiştir” demiştir. Soru sahibi sorusunu yine tekrar edince eski cevabına ilavede bulunmamıştır. Hakim İbnu Ebi Hürre el-Eslemi – Kütübü sitte hadis no: 5732
Resulullah (sav), ramazan bayramında, sayıca tek olan birkaç hurma yemedikçe namaza gitmezdi. Enes – Kütübü sitte hadis no: 3046
Ben, Resulullah (sav)`ın Şaban ve ramazan dışında iki ayı peş peşe tam olarak oruçla geçirdiğini görmedim. Ümmü Seleme – Kütübü sitte hadis no: 3155
Resulullah (sav) buyurdular ki: “İki bayram ayı eksilmezler: Bunlar ramazan ve Zü`l-Hicce aylarıdır.” Ebu bekre- Kütübü sitte hadis no: 3127
Resulullah (sav), ramazan dışında hiçbir ayı tam olarak oruçlu geçirmedi. İbnu Abbas – Kütübü sitte hadis no: 3148
Ramazan ayı ile ilgili hadisler
Resulullah (sav) Feth gazvesini ramazan ayında yaptı. İbnu Abbas – Kütübü sitte hadis no: 4277
Resulullah (sav) onları, kesin bir emirde bulunmaksızın ramazan gecelerini ihyaya teşvik ederdi. (Bu maksadla) derdi ki: “Kim ramazan gecesini, sevabına inanarak ve bunu elde etmek niyetiyle namazla ihya öderse geçmiş günahları affedilir.” Resulullah (sav) -bu tavsiyesi herhangi bir değişikliğe uğramadan- vefat etti. Bu durum (teravihin ferden kılınması) Hz. Ebu Bekr`in hilafeti zamanında da böylece devam etti, Hz. Ömer`in hilafetinin başında da böyle devam etti. Ebu Hureyre – Kütübü sitte hadis no: 3026
Resulullah (sav) ramazan ayının sonunda oruçları vasletti (yani hiç bozmadan birkaç gün ard arda devam ettirdi). Onunla birlikte halk da vasletti. Durum Resulullah`a ulaşınca: “Eğer ramazan ayı bizim için uzatılsaydı biz onu öyle bir vaslederdik ki derine dalanlar (aşırılar) bundan (aşırılıklarından) vazgeçmek zorunda kalırlardı. Ben sizin gibi değilim. Ben gölgelenirim, Rabbim bana hem yedirir hem de içirir. Enes – Kütübü sitte hadis no: 3195
Resulullah (sav) şaban ayının günlerini hesapladığı kadar başka bir ayın günlerini hesaplamadı. Sonra ramazan hilalini görünce oruca başlardı. Eğer bulut araya girer (hilali göremez) ise (şabanı) otuz gün olarak hesaplar, sonra ramazan orucuna başlardı. Hz. Aişe- Kütübü sitte hadis no: 3118
Üzerinde ramazan borcu olan kimse, kaza edecek güç ve kuvvette olduğu halde, müteakip ramazan gelinceye kadar bunu tutmamış ise, her bir gün yerine bir fakire bir müdd buğday vermeli ve orucu aynca kaza etmelidir. Kasım İbnu Muhammed- Kütübü sitte hadis no: 3231
Resulullah (sav), Ensar`dan Ümmü Sinan admdaki bir kadına: “Bizimle haccetmekten seni ne alıkoydu?” diye sordu. Kadın: “Ebu fülanın (kocasını kasteder) sadece iki sulama devesi var. Biriyle o ve oğlu haca gitti, öbürü (ile de ben kaldım) arazimizi suluyor (um)” dedi. Bunun üzerine Resulullah (sav): “Öyleyse ramazan`da (yapacağın) umre, (kaçırdığın) bir haccin veya benimle (yapmış olacağın) bir haccin kazasıdır. ramazan gelince umre yap. Zira ramazan`daki bir umre hacca muadil olur.” İbnu Abbas – Kütübü sitte hadis no: 1169
Ramazan ile ilgili hadisler konumuzdan sonra sitemizde mevcut oruç ve ramazan ile ilgili konularımıza aşağıdaki linklerden kolaylıkla ulaşabilirsiniz… Dostkelimeler.com